Först ut är romanen De värnlösa. Den publicerades av Albert Bonnier 1852, som hennes andra verk, men skrevs i verkligheten före hennes debutnovell Förtalet (1851). Redan i detta förstlingsverk känner läsaren den rättframhet med vilken hon för fram till debatt orättvisor i det samhälle hon levde. Det är fattiga kvinnor och barns utsatthet som skildras och hur dessa i sin utsatthet på ett förnedrande sätt skuld- och skambeläggs av överheten. Redan titeln på romanen kan ses som en programförklaring för en stor del av Marie Sophie Schwartz följande produktion. Inom henne brann en stark låga att kämpa för bättre villkor för kvinnan, kvinnan som i denna tid var omyndig och ekonomiskt helt beroende av mannen.
Bakom bokens utgivning finns också en konkret verklighet i författarinnans eget liv, i linje med bokens innehåll, nämligen hennes beskurna möjligheter att som kvinna tillåtas ha en egen inkomst. Boken är utgiven under pseudonymen Fru M. S. S****. Att som kvinna ge ut texter i tryck var enligt dåtidens normer skamfyllt och kvinnliga författare bar det nedsättande epitetet blåstrumpor. Skammen i sig var en orsak till att många dåtida kvinnliga författare använde pseudonym. Marie Sophie Schwartz hade också till sin man måst avge löftet att så länge han levde inte framträda under eget namn.
För att läsa den 168 sidor långa boken här på sajten, klicka i vänsterkolumnen på "De värnlösa", så får du upp klickningsbara sidlänkar för varje kapitelrubrik. Bläddrar sida för sida gör du på länkar under varje avfotograferad sida. För att ladda hem hela boken som pdf, klicka på länken nedan. Filen är 91,3 MB.
Sändebref från landsorten till förfäktarinnorna af qvinnans sjelfständighet är det första av två spännande debattinlägg i kvinnosaksfrågan som Marie Sophie Schwartz skrev. Inlägget är undertecknat med signaturen "En gammal ungkarl" och publicerades i två delar den 12 maj och 8 juli 1857 i Svenska Tidningen. Dagligt allehanda i Stockholm. Marie Sophie Schwartz debatterar i kvinnosaksfrågan när debatten kanske är som hetast. Men först 2014 har detta och följande debattinlägg tilldelats rätt författarnamn, i samband med tryckningen av hennes bibliografi (se nedan).
När Fredrika Bremers roman Hertha publicerades i september 1856 blev det startskottet för den intensiva debatt som har benämnts Herthadebatten. Marie Sophie Schwartz skriver i ett brev den 25 maj 1857 till redaktören för Svenska Tidningen, öfversten Johan August Hazelius, några kommentarer om Hertha och om sina debattinlägg. Detta var alltså ungefär två veckor efter att första delen av hennes inlägg "Sändebref från landsorten..." hade publicerats:
Af hjertat önskar jag att i Hertha-
striden ett klokt ord blefve yttrat; ty nu har det varit ytterligheter
både för och emot densamma. - Hade Gud gifvit mig en enda
gnista af verkligt snille, så väl som jag fått känsla, så hade jag säkert
äfven haft ett ord att yttra om Hertha. - Nu har jag tänkt mycket,
men icke vågat fram med något. -
Det gjorde mig stort nöje att erfara det den gamla
ungkarlen blifvit omtyckt. Gud ge gubben en fortfarande fram-
gång det önskar jag af allt hjerta; men hvad skulle Herr Öfversten
säga om jag under skepnad af en gammal enka tog mig till
att gifva gubben ett svar och deruti bevisa att skapelsens Herrar
äro bekajade af dårskaper som, om det icke äro så i ögonen
fallande som crinolinerna, likaväl äro större och mera vid-
omfattande. Om Enkan dessutom lade till ett vänligt råd om nöd-
vändigheten att hos de unga tidningarna inom genus masculinum
litet mera uppöfva karaktersfasthet och ridderlighet än nu är
fallet, så skulle den gamla ungkarlen derföre icke komma i miss-
kredit, isynnerhet som enkan kunde behandla honom lika
skämtsamt som han damerna.
[bekajade = behäftade]
Svaret på ovanstående debattinlägg heter Bref till den gamle ungkarlen, är undertecknat av "en gammal enka" och trycktes den 15 och 17 augusti 1857. Marie Sophie Schwartz svarar helt enkelt sig själv. Med denna lek med könsroller gav hon sig möjligheten att i rollen som kvinna peka på brister i mannens resonemang. Det går lätt att föreställa sig en tillfredsställelse hos författaren när hon på detta sätt kunde vässa sina argument. Hur effektfull var denna teknik som ett sätt att påverka opinionen?
Gunlög Kolbe skriver i Strategier för framgång. Marie Sophie Schwartz som föregångskvinna (2014) om Marie Sophie Schwartz könsrollslek och tittar på vilken styrka hon kunde utveckla i argumentationen med den teknik hon använde. Kapitlet heter "Gäckande identiteter som strategisk metod - Marie Sophie Schwartz i Herthadebatten". Den ovan nämnda bibliografin återfinns i samma bok (nedladdningsbar via länk på startsidan).
Novellerna i Illustrerad Tidning presenteras och problematiseras i kapitlet "Särart och likhet - 'Qvinnan såsom näringsidkare' " i Gunlög Kolbes bok Strategier för framgång. Marie Sophie Schwartz som föregångskvinna (2014) (se startsidan)
Gunlög Kolbe skriver om romanen i kapitlet "En populärroman från 1850-talet - Mannen af börd och qvinnan af folket" i sin ovan nämnda bok (se startsidan).
Föredrag om Sjelfkultur och uppfostran
för mödrar och lärarinnor komma att af fru M. S.
Schwarts hållas och taga sin början i medio af Jan.
De som önska åhöra dem, ega anmäla sig i mitt
logis, Norrlandsgatan No 60, alla förmiddagar kl.
mellan 10 och 12. Föreläsningarna komma att blifva
6 och hållas tvenne gånger i veckan, samt hvar och
en upptaga två timmar. Afgiften för hvarje föreläs-
ning är 1 Rdr 50 öre person.
Sjelfkulturens nödvändighet och inflytande är dock inte en ren uppfostringsskrift. Den liknar mer en nutida populärpsykologisk självhjälpsbok. Hon ville sprida tankar från frenologin om hur vårt känsloliv och intellekt fungerar. Hon presenterar en teoretisk modell för hur våra "själsförmågor" är strukturerade och med den som bas vill hon berätta för läsaren hur han eller hon "kan uppnå lifvets ändamål, hvilket är: moralisk, intellektuel och sedlig fullkomlighet." När hon vill övertyga läsaren lägger hon fram "bevis" för de teser som presenteras i form av rätt spektakulära anekdoter. Texten är tydligt präglad av sin tids religiösa och moraliska värderingar. Intressant nog går det samtidigt att i texten hitta sådana tankar kring hur vårt tanke- och känsloliv fungerar som överensstämmer väl med nutida neurologisk forskning.
Det var Gustaf Magnus Schwartz som introducerat henne till frenologin. Hon var med all sannolikhet inläst på en stor del av den frenologiska litteraturen. Detta häfte utgår ifrån texter av Gustaf Scheve, frenologins främste företrädare i Tyskland och författare till ett stort antal böcker. Frenologin hade sin höjdpunkt runt 1820-1840 och bar i grunden vissa insikter kring hjärnans fungerande som var banbrytande och har blivit bekräftade av modernare forskning (framför allt att förmågor kunde vara lokaliserade på specifika ställen i hjärnan). Grunden till läran byggdes av Joseph Gall, en österrikisk läkare som obducerade hjärnan enligt en ny metod - inte genom att skära den i skivor, som varit den gängse metoden, utan genom att undersöka den utifrån dess egen uppbyggnad. Men frenologin gick för långt i sina antaganden om att en persons begåvning gick att utläsa av formen på hennes kranium. I sin mest extrema form träffades folk till möten där man försökte kartlägga sina egna och andras personligheter och förmågor genom att känna på varandras huvuden. Bakom den geschäft som brännmärkte frenologin som kvasivetenskap låg främst Galls före detta kollega Johann Caspar Spurzheim. Efter en osämja med Gall 1813 reste han runt i Tyskland, Storbritannien och USA och höll populärföreläsningar. Frenologin användes som verktyg för rasistiska krafter, något som dock var främmande för Gall själv.